Een lijst is van onschatbare waarde voor kunst. Niet voor niks wordt het encadreren overgelaten aan de echte vaklieden. Er komt een hoop bij kijken en wij willen weten wat. We gingen daarom langs bij lijstenmakerij Deurloo Lijsten in Amsterdam.
Wat meteen opvalt aan Deurloo Lijsten is de moderne en luxe uitstraling en eigenaar Sebastiaan Deurloo (40), een relatief jonge ambachtsman die zich de afgelopen 25 jaar heeft bewogen in een vergrijzende branche. Als zoon van een lijstenmaker liep hij regelmatig rond tussen mensen die aan het vergulden waren, of ornamenten aan het drukken, en mocht hij zo nu en dan een handje helpen. “School was niet echt mijn ding,” lacht Sebastiaan, “dus zodra het kon, ben ik gaan werken. Ik leerde lijsten hakken, passe-partouts snijden en wassen en kleuren maken op basis van beenderlijm en pigment.” Maar wat hij voornamelijk ontwikkelde was oog voor wat wel en niet werkt. De symbiose van schilderij en inlijsting.
Staaltje van het behang
“Gaandeweg leerde ik dat een lijst een kunstwerk kan maken of breken. Nu zie ik op het moment dat ik een schilderij voor me heb, meteen welke lijst bij het werk past. Vaak wil de klant eerst nog wat andere opties zien, maar 95 procent gaat uiteindelijk voor mijn eerste advies.” Soms komen klanten aanzetten met een staaltje van hun behang of een foto van de kast waar het werk naast komt te hangen. Ze willen dat de lijst daarbij past. “Kijk, ik begrijp ook wel dat je in een heel strak huis geen klassieke, gouden ornamentlijst wil hebben hangen, maar er zit nog een wereld van verschil tussen dat of een alleen een zwarte of witte lijst. Je interieur verandert hoogstwaarschijnlijk vaker dan de lijst om je kunstwerk en een goede lijst blijft altijd mooi.”